Daniel Kobbevik vinner begge klasser under Norgescup 3 på Marås Raceway.

For andre gang på 3 uker var det klart for Norgescup på en av Bergen og Omegn Modellbilklubb sine baner. Denne gangen på den klassiske banen på Marås. Banen på Marås har en høy status blandt offroad førere i Norge, og det viste seg med en gjeng med tilreisende fra østlandet og sørlandet allerede fra onsdag før løpet. Banen hadde fått en oppfriskning med blandt annet rensket gress, ombygd et hopp som var for høyt og fikset et par hull i banen som kunne skape problemer.

Lørdag.

Lørdag startet dagen med at det regnet, men værmeldingen tilsa at det skulle bli bedre utover dagen. Allerede da kvalifiseringen startet var det sluttet å regne. Det stilte 18 førere til start i 2wd klassen og 7 førere i åpen klasse. Daniel Kobbevik viste raskt sin evne til å kjøre fort og vant alle 4 kvalifiserings omgangene og sikret seg dermed første startspor. Bak Daniel var det mer kamp om posisjonene, det ble kjørt jevnt og tilslutt var det Halvor Gran og Bastian Andreassen som fikk startspor nummer 2 og 3. Hjemmehåpet Peter Stein måtte ta til takke med startspor 5. I åpen klasse var det Marcus Mikkelsen som kjørte fortest og sikret seg første startspor.

Daniel Kobbevik fra Oslo Modellbilklubb gjorde som han ville i finalene også, han kjørte stort sett feilfritt og dro i fra feltet slik at han fikk seg en komfortabel luke og kunne kjøre inn til seier i de 2 første finalene og dermed sikret han seg seieren i 2wd. Bastian Andreassen, Halvor Gran, Alexander Gjemble, og Martin Skar var alle innom en top 3 plasering i en av de 3 finalene. Det var gjevne finaler der det ikke skilte mer en 5 sekunder mellom førerne. Så de måtte virkelig konsentrere seg for å holde plassen sin. Tilslutt var det Bastian Andreassen fra Agder Modellbilklubb som kom på andre plass forran Alexander Gjemble fra Trondheim RC-Bilklubb på tredje plass. B-finalen ble vunnet av Mats Isaksen fra Agder Modellbilklubb. I åpen klasse var det Marcus Mikkelsen fra Bergen Og Omegn Modellbilklubb som sikret seg seieren.

Søndag

Skiftende vær var dagens tema, det startet regntungt men lettet etterhvert opp. Men det skulle ikke vare så lenge, det ble vartet opp med fenomenet sol og regn samtidig på Marås.
15 førere stilte til start i 4wd og 5 førere i Åpen klasse.
Daniel Kobbevik var nok en gang raskest og kjørte inn til seier i alle kvalifiserings omgangene, men bak han vart det kjempet en intens kamp om å sikre seg de nest beste startposisjonene. Adrian Søgnesand, Bastian Andreassen, Halvor Gran og Peter Stein byttet alle på å være nr 2 og 3 i hver sin kval. omgang. Men det var Adrian og Bastian som fikk startspor nummer to og tre. I Åpen klasse var det Leander Eik som sikret seg første startspor.

Finalene ble det enighet blandt førerne om å fremskynde finaleheatene pågrunn av det var utrygt får store nedbørsmengder. Daniel Kobbevik fra Oslo Modellbiklubb fikk raskt en luke i begge de to første finalene og sikret seg også seieren i 4wd. Adrian Søgnesand hadde roen og fikk komfortabelt 2. plass i de to første finalene og hadde dermed andre plassen innenfor rekkevidde. Men siden Daniel Kobbevik ikke kjørte siste finale så var det en mulighet for Bastian Andreassen fra Agder Modellbilklubb, han vant siste finale og dermed kapret han andre plassen såvid forran Adrian Søgnesand fra Bergen Og Omegn Modellbilklubb. B-finalen ble vunnet av Daniel Tønnessen fra Grimstad RC. I åpen klasse var det Leander Eik fra Bergen og omegn Modellbilklubb som vant.

Det ble og delt ute en Stolt frivelig pris på Norgescup løpet. Den gikk til Adrian Søgnesand for sitt flotte arbeid med team junior og klubbens unge førere.

Fotogalleri av Anne Berit Reitan.

Resultater:
Norgescup 2wd